Koncentráció

A sportpszichológiai kutatások szerint a sikeres sportolót többek között a következők különböztetik meg a nem sikeres sportolótól:

a képességeikbe vetett önbizalom, kevesebb szorongás verseny előtt és közben, tanulás a hibáikból, valamint a jobb koncentráció. Az utóbbi bővebben: kevésbé tudják megzavarni külső ingerek és képesek folyamatos figyelmi kontrollra, anélkül, hogy gondolataik vagy érzéseik összezavarodnának.

A koncentráció nem más, mint a gondolkozás tartós összpontosítása; elmélyült és egyre mélyülő odafigyelés egy pontosan meghatározott tárgyra, célra. A koncentráció meghatározásában két tényező számít. Az első a figyelem-összpontosítás, másnéven fókuszálás; a második a figyelem megtartása, vagyis a tartós figyelem. A koncentráció lényegében a figyelem tartós fenntartása.
Az összpontosításra jó példa a büntetődobás és hasonló feladatok megoldása. Az összpontosítás lehetővé teszi, hogy figyelmünket annak szenteljük, amit csinálunk, úgy hogy közben a zavaró tényezőket kizárjuk.
A koncentrált figyelmi állapot maximum 1-2 másodpercig tartható fenn, de nagyon jól fejleszthető. A sportolók különböznek abban, hogy milyen a verseny közbeni koncentrációjuk, van aki a verseny elején tud kevésbé jól koncentrálni és később „melegszik be”, másnál éppen a verseny vége felé következik be egy fáradási szakasz, amely figyelemvesztéssel is jár.

Az összpontosítás közvetlenül összefügg az éberségi szintünkkel (arousal szint) – azaz hogy mennyire vagyunk alvás közeli vagy éppen felpörgetett állapotban. Az arousal szint befolyásolja az izomfeszülést, így a teljesítményt is, ezért nagyon fontos az arousal szint optimális beállítása a versenyzéshez. Ha arra összpontosítunk verseny alatt, hogy valamit nem jól fogunk végezni, idegesek leszünk, ami túlzott izomfeszüléssel jár és rontja a mozgások kivitelezését. Ha azonban arra összpontosítunk, hogy mit és hogyan kell csinálnunk a feladat végrehajtásához, akkor a testünk ehhez „állítja be” az izomfeszülés mértékét. Az optimális éberségi szint és így a megfelelő összpontosítás kialakításában segítenek a különböző relaxációs technikák és az autogén tréning.